Nykypäivänä työnantajat ja yritykset käyttävät sosiaalista mediaa enemmissä määrin työntekijöiden rekrytoimiseen ja yrityksen mainostamiseen.

Oman työnajantani Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän rekrytointi on aktivoitunut Facebookissa tuomaan esille avoimia työpaikkoja yhtymässä.(https://www.facebook.com/phhykyrekry/) ja mahdollisuuden varata rekrytointiyksikköön tapaamisaikaa facebookin kautta. Tässä on mahdollistettu näkyvyys työnajana hyvin ja yhteydenotto tapoja on monia mahdollistettu työntekijälle. Myös hyvinvointiyhtymä on aktiivinen niin instagramissa ja facebookissa sekä eri yksiköitä on luoneet omia sosiaalisen median tilejä joissa kertovat yksikön tapahtumista yms.

Palautteiden antaminen on helpottunut sosiaalisen median myötä niin positiivisesti kuin negatiivisesti. Kuitenkin jokaisen tulisi miettiä mitä kirjoittaa ja miten jottei loukkaa ketään kirjoituksilla. Työntekijät ovat töihin tullessaan allekirjoittaneet tietosuoja ja salassapitovelvollisuutta koskevat lomakkeen jolloin sitoutuvat etteivät julkisesti kommentoi asioita. Olen kuitenkin joissain muissa yhteyksissä havainnut että työnantajia yms saatetaan kirjoittaa negatiiviseen sävyyn sosiaalisessa mediassa joka ei ole hyväksyttävää.

Tehy on ohjeistanut työntekijöitä sosiaalisen median käytössä, oheisesta linkistä näet miten: https://www.tehy.fi/fi/apua/tyosuhteen-alkaminen/sosiaalinen-media-ja-tyosuhde

Negatiivisena koen sen että ihmiset voivat kommentoida mitä ja miten tahtovat sosiaalisessa mediassa, esimerkiksi juuri nimillä. Avoimissa facebook ryhmissä esimerkiksi näkee välillä erittäin epäasiallisia keskusteluja asioista tai tilanteista joista ei kuitenkaan todellista tiedetä. Tällöin asia tai tilanne voi saada ihan erilaisen merkityksen tai aiheuttaa tilanteen hekilöille vaikeuksia turhaan.

Sosiaalinen media niin hyvässä kuin pahassa. :)