Tässä artikkelissa kerron sosiaalisen median käyttökokemuksistani ja sovelluksista ja ympäristöistä jotka ovat minulle tuttuja sekä tutustun yhteen minulle tuntemattomaan sovellukseen ja mietin miten voisin sitä hyödyntää omassa työssäni.

Tutuin sosiaalisen median sovellus on Facebook jonka käyttäjä olen ollut 10vuotta, alussa oli hienoa kun palvelu josta löysi jälleen vanhoja ystäviään tai koulukavereita joista ei ollut kuullut vuosiin ja pääsi näkemään mitä heille kuuluu ja vaihtamaan kuulumisia. Pikku hiljaa itsellä facebookin käyttö on vähentynyt, päivityksiä harvemmin mutta päivittäin tulee kuitenkin vielä selattua. Facebookin mainonta on lisääntynyt huomattavasti vuosien aikana on huomannut että joka välissä mainontaa on jopa liikaakin minun makuuni joka syrjäyttää  muun päivityksen.

Toisena jota olen alkanut käyttää aktiivisemmin on Instagram jossa olen ollut aktiivinen reilun vuoden ajan, instagramissa tulee ehkä enemmän julkaistua henkilökohtaisempia kuvapäivityksiä kuin facebookissa ja seuraajat olen rajannut tiukemmin kuin facebookissa.

Itse olen ainakin huomannut myös sosiaali-ja terveyspalveluiden käyttävän lisääntyvissä määrin instagramia kuin facebookia. Itse ainakin koen että mieluista seurata työyhteisöjen tapahtumia ja hetkiä molemmissa sovelluksissa. Itse anakin koen kuitenkin että tärkeänä tulee muistaa yksityisyydensuoja sosiaali ja terveysalalla.

Uutena perehdyin tässä tehtävässä Youtuben saloihin sekä videomateriaaleihin. Aiemmin olen nähnyt jonkin verran sosiaali-ja terveysalalla käytettävän youtubea mutta runsaus yllätti minut. Haku sanoilla sosiaali ja terveys löytyi erittäin paljon videoita niin opintoihin kuin työelämään liittyen. Myös omalta työnantajalta löytyi videojulkaisuja. Itse ainakin koen että potilasohjausta pystytään konkreettisesti toteuttamaan myös videoiden välityksellä jolloin ymmärrys itse luettuun materiaaliin verrattuna on parempi.

Todennäköistä on että sosiaalinen media työyhteisöiden mukana tulee kasvamaan vielä tulevaisuudessa suuremmaksi mitä se nyt tällä hetkellä jo on. Oma työyhteisöni ei vielä ole mukana missään sosiaalisessa mediassa mutta toisaalta sairaalaosasto on palvelutaloihin verrattuna erilainen ympäristö toteuttaa sosiaalisen median käyttöä.

Tässä linkki videoon jossa opiskelija kertoo miksi kannattaa hakeutua YAMK opintoihin

https://youtu.be/2MRugs1P8ks

Mukavaa Viikonalkua.